In English
In English

Kannattaako yrityksen ulkoistaa rekrytointi?

Rekrytointiprosessin ulkoistaminen vapauttaa työntekijöiden aikaa, takaa laadukkaan työnhakuprosessin hakijoille ja kriteereihin sopivan työntekijän yritykselle. Lue tästä 4 syytä, miksi rekrytointiprosessi kannattaa ulkoistaa!

1. Osuvammat hakijat

Kun tarve uuteen työntekijään iskee, nousee samalla esiin valtava määrä toiveita, tarpeita ja tehtäviä, joihin apukäsiä kaivataan. Oikean tekijän löytämisen kannalta on kuitenkin ratkaisevaa, että työnkuva rajataan tarkasti, selkeästi ja innostavasti. Tässä vaiheessa on olennaista tunnistaa, mitkä tehtävät tai taidot ovat yritykselle kriittisiä ja mitkä ovat prioriteettilistalla alempana.

Ulkoistettu rekrytointipalvelu on suuri apu yrityksen tarpeen määrittelyssä. Yrityksen ulkopuolelta tuleva osaa kysyä prosessin alkuvaiheessa oikeat kysymykset, joiden avulla sanoitetaan, millainen ihminen on kyseiseen tehtävään ja yrityksen kulttuuriin sopivin. Selkeä työnhakuilmoitus tavoittaa toivotunlaiset hakijat!

2. Tavoittavampi viestintä

Uusi tekijä ei luultavasti löydy yrityksen omien viestintäkanavien äärestä. On siis tärkeää valjastaa rekrytoinnin käyttöön ne viestintäkanavat, joiden kautta potentiaaliset työntekijät tavoitetaan. Rekrytointipalvelu pitää huolen, että avoin työpaikka näkyy mahdollisimman laajalle yleisölle! Tämä on myös kustannustehokasta. Yhden ilmoituksen vieminen kaikkiin tarvittaviin kanaviin maksaa helposti tuhansia euroja. Rekrytointipalvelun kautta nämä kanavat ovat valmiiksi käytössä ja rekrytointipalvelun tarjoaja hoitaa ilmoitusten kustannukset. Tarvittaessa näkyvyyttä saadaan helposti lisättyä, jos sopivia hakijoita on vaikea löytää.

3. Kevyempi prosessi

Haluttuun työpaikkaan tulee helposti monta sataa hakemusta. Niiden avaaminen ja lukeminen vie helposti viikon työajan – hakemusten huolellisesta tarkastelusta ja haastatteluprosessin organisoinnista puhumattakaan!

Rekrytointipalvelun avulla aikaavievä prosessi hakemusten käsittelystä, karsinnasta ja sopivien tekijöiden ensimmäisestä haastattelukierroksesta saadaan ulkoistettua. Samalla varmistetaan, että rekrytointi tehdään huolella ja työnhakijoiden näkemälle vaivalle annetaan arvoa.

4. Parempi työnantajamielikuva

Työnhakuprosessiin liittyvät kokemukset muovaavat erityisen voimakkaasti työnantajamielikuvaa – niin hyvässä kuin huonossakin. Onnistunut rekrytointiprosessi vahvistaa hyvää mielikuvaa yrityksestä kun taas huolimattomasti hoidettu rekrytointi jättää hakijoille happaman jälkimaun.

Mielikuvalla on harvoin tekemistä sen kanssa, saiko hakija paikan vai ei. Mikäli rekrytointiprosessi on huolimaton, epäselvä tai välinpitämättömältä vaikuttava, jää yrityksestä tympeä mielikuva eikä valitsematta jäänyt hakija tule todennäköisesti hakemaan muita yrityksestä vapautuvia paikkoja jatkossakaan. Myös valituksi tulleen hakijan voi olla vaikea aloittaa uudessa työssään, mikäli hakuprosessi on aiheuttanut epävarmuutta.

Onnistunut ja huolella toteutettu hakuprosessi taas luo innostusta ja sitoutumista: onnistuneen kokemuksen jälkeen työhön on motivoivaa tarttua, yritystä on helppo suositella eteenpäin ja hakijalla on innostusta hakea myös myöhemmin avautuviin työtehtäviin.

Laitetaanko rekrytointiasiat kerralla kuntoon? Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!
Lue lisää rekrytoinnin ulkoistamisesta täältä!
Lue myös, missä tilanteissa henkilöstövuokraus on paras vaihtoehto yrityksen työvoimantarpeisiin!

Rekrytoinnin ulkoistaminen helpottaa yrityksiä

Lisää juttuja

Amiko Group - Johanna Teerioja

Amikon rekrytointi perustuu tutkittuun tietoon

Sopivan työntekijän löytyminen asiakkaamme työhön, työkulttuuriin ja toimintatapaan on aina tavoitteemme. Onnistumisestamme tai kehityskohteista on saatava tietoa, jotta tavoite täyttyisi yhä tarkemmin. Hiljaiset signaalit todellisesta laatutasostamme eivät meille riitä, vaan asioita pitää kysyä ja tutkia. Keväällä 2024 Amikossa käynnistettiin kehitysprojekti, jossa yhteistyöllä työntekijöiden ja asiakkaan kanssa pyrimme varmistamaan entistä paremman

Lue koko juttu
Scroll to Top