Asiakasreferenssi: Riitan Herkku

Amiko aloitti Riitan Herkun rekrytointikumppanina reilut kolme vuotta sitten. “Amiko on kumppanina joustava ja helposti lähestyttävä: he tarjoavat hyvät yhteyshenkilöt, työskentely on helppoa, mutta kuitenkin jämäkkää – asiat hoituvat aina ajallaan.”, kertoo shop-in-shop juustomyynnistä vastaava myyntipäällikkö Reetta Hynninen.
Riitan Herkku aloitti yhteistyön Amikon kanssa aluksi vuokraamalla sijaisia. Kun Amiko kumppanina vakuutti Hynnisen, yrityksessä tehtiin päätös, että henkilöstöhallinnan ammattitaitoa voisi hyödyntää myös vakituisen henkilökunnan ja rekrytointiprosessien kohdalla. Nyt Amikon kautta Riitan Herkulle onkin rekrytoitu jo reilut kaksikymmentä kokoaikaista työntekijää ja viisi osa-aikaista vuokratyöntekijää.
Hynninen mainitsee Amikon palveluista merkittävimmäksi omaa työtänsä kohtaan “sijaispankin”, jossa on aina valmiina tuuraajia poissaolojen sattuessa.
”Yhteistyö Amikon kanssa on ollut erittäin sujuvaa: pidämme yhteyttä jos emme päivittäin, niin vähintäänkin viikoittain!”
Pitkän yhteistyön myötä Amikon seniorkonsultti Anne Viinamäki osaa jo aavistaa, millaisille työntekijöille on tarve. “Aloittaessamme yhteistyötä muutama ehdokaskandidaatti osoittautuikin epäsopivaksi tehtävään, mutta kävimme asian läpi Amikon kanssa hyvässä yhteishengessä, jonka myötä kandidaattien taso nousi selkeästi”, Hynninen sanoo.
Hynninen pitää tärkeinä myös Amikolta saamiaan väli-infoja. Niiden avulla hän pysyy aina tilanteen tasalla rekrytoinneista. “Joskus Amikon konsultit ottavat minut myös mukaan haastatteluihin, jotta rekrytointiprosessia saadaan nopeutettua.” Yllättävissä tilanteissa onkin päästy tekemään nopeita ratkaisuja – edellisen työntekijän irtisanouduttua uusi tekijä on löytynyt jo samalla viikolla!
Suurimmaksi haasteeksi Hynninen mainitsee kaupan alalla vallitsevan tilanteen: hakemuksia tulee paljon, mutta he eivät ole potentiaalisia yrityksen tarpeisiin. “Vaihtuvuus on meille iso haaste. Täydellinen työntekijä on reipas asiakaspalvelija sekä iloinen persoona – tuotteiden tunteminen tai aiempi kokemus ei ole ensisijaisen tärkeää, vaan ennemminkin halu oppia!”
Riitan Herkulla työskentelee laidasta laitaan erilaisia ihmisiä. “Meillä on pistevastaavien kesken oma aktiivinen keskusteluryhmä, jossa tsemppaamme toisiamme, annamme vertaistukea ja vaihdamme yleisesti kuulumisia.” Reetta viettääkin usein pyhät myymälöissä auttamassa muita – näin tuntuma työstä pysyy yhä, vaikka entinen juustomestari onkin siirtynyt toisiin tehtäviin pois “kentältä”.